środa, 8 kwietnia 2009

Lean in Services

Witam,

dziś skończyłem analizować Internet pod kątem zastosowania praktyk Lean w przedsiębiorstwach usługowych, a w szczególności IT. Na mojej stronie jest eksport z MindMapy z najważniejszymi hasłami i linkami. Jakie wnioski?

Koncepcje Lean in Service, często ograniczane do Lean in Office pojawiają się na początku tego stulecia po krachu bańki internetowej. W obecnej chwili istnieje bogata literatura na ten temat, zajmują się tym Uniwersytety (Cardiff - UK i Harvard - USA) a także sporo firm konsultingowych. Można powiedzieć, że jest to faza intensywnego wzrostu. W Polsce temat został zauważony i pojawiło się kilka szkoleń na ten temat.

Lean in IT pojawia się w komentarzach, udało mi się znaleźć 2 książki na ten temat, niemniej jednak prawdziwa popularność i rozwój nastąpi dopiero w najbliższych latach. Zainteresowanie można kojarzyć z krachem finansowym. Ciekawym zagadnieniem jest ruch Agile, który rozwijał się równolegle z Lean in Service, ma bardzo zbliżone założenia do Lean, aczkolwiek prawdopodobnie powstanie Agile nie było inspirowane Lean. W Polsce jest 1-dno szkolenie z tego tematu "Kaizen IT" i kilka osób zajmujących się tym w dużych korporacjach.

Można by się pokusić o prognozę rozwoju tych koncepcji.
  • Lean in Service (Office) niewątpliwie będzie się rozwijać intensywnie w Polsce w okresie najbliższych dwóch lat. Potem może nastąpić nasycenie rynku.
  • Lean in IT w Polsce to raczej perspektywa kilku lat (5-6), choć najbardziej innowacyjne firmy będą eksperymentować w najbliższych latach.
  • Lean in ITSM należy traktować jako swego rodzaju wyróżnik wśród konkurencji, sam w sobie prawdopodobnie nie stworzy samodzielnego rynku zarządzania.
Interesującą spekulacją może jaki termin zdobędzie większą popularność: Agile czy Lean? Czyli jaka będzie informatyka: zwinna czy szczupła. Za Agile przemawia zakorzenienie w środowisku. Za Lean presja zewnętrznego środowiska biznesowego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz